Etiska riktlinjer
Etiska Regler för yrkesmässig användning av andningspedagogik, samt förklaringar och rekommendationer för den som söker en pedagog
De flesta erkända yrkeskårer som berör människans hälsa, välbefinnande och utveckling, har en uttalad etisk yrkeskod. Detta gäller även för de som bedriver andningspedagogik.
Andningspedagogik i sig innebär att med praktiska övningar och relevant information lära ut kunskapen om hur människans hälsa och livskvalité kan förbättras genom förändrade sätt att andas. Flera olika teorier, övningar och andningstekniker kan inordnas under detta begrepp.
En etisk yrkeskod för Andningspedagogik ger både allmänheten och utövarna en klarhet och trygghet. Detta gäller syftet med relationen till elever och klienter såväl som de gränser inom vilka den utövas yrkesmässigt.
De som tillskriver sig dessa etiska regler kommunicerar till allmänheten att andningspedagogik är ett relevant, tillgängligt och professionellt verktyg för hälsa och mänsklig utveckling.
Alla skolor, utbildare och utövare som professionellt erbjuder sina tjänster och har listat sin profil på FFA:s webbplats, har skrivit under på att upprätthålla denna etik.
Andningspedagogik är inte en enskild disciplin med ett standardiserat träningsprogram, utan omfattar en mängd olika stilar, som ger olika upplevelser och möjligheter.
Vissa utövare har genomgått en utbildning som liknar psykoterapi. Andra har lärt sig mer funktionella metoder för att träna sin andning. En annan grupp har lagt till andningsövningar till ett redan etablerat yrke som läkare, barnmorska, psykoterapeut, coach eller yogalärare. Vissa har utvecklat färdigheter över en hel rad andningsmetoder. I profilen på FFA:s webbsida klargörs vilken typ av andningstekniker som används samt vilken utbildningsbakgrund och erfarenhet utövaren har.
Frigörande andning är en av de mer psykodynamiska och djupgående metoderna och kan innebära en serie privata sessioner, till skillnad från några av de mer funktionella formerna av andningspedagogik. Det kan därför vara lämpligt att ta reda på mer om andningspedagogens utbildning och erfarenhet om man vill börja med denna typ av andning.
Andningspedagogik i sig själv är inte en medicinsk praxis och de yrkesverksamma som anges på denna webbplats erbjuder inte diagnos eller behandling av specifika sjukdomar utan snarare friskvård.
Om du har några problem som rör din hälsa eller säkerhet inför någon andningsmetod bör du diskutera dessa med den du tänker anlita innan du bestämmer dig.
FFA inspirerar till höga krav på professionell etik bland utövare av andningspedagogik och föreningen uppmanar därför dessa att vara tydliga med sina färdigheter, utbildning och erfarenheter i sina presentationer.
Professionell andningspedagogik innebär
Att inspirera, stödja och vägleda en klient i dennas strävan efter bättre hälsa, motivation och personlig utveckling. En andningspedagog arbetar med friskvård och ej med att diagnostisera eller behandla sjukdomar utan understödjer klientens egen förmåga till ökad livskvalitet.
De som tillskriver sig FFA:s etiska yrkeskod verkar genom att
1. Säkerställa att klienten har förmåga och förutsättningar att tillgodogöra sig och integrera effekterna av andningspedagogik.
2. Be klienter som är under behandling av läkare för allvarligare fysiska eller psykiska besvär under tiden för utövandet av andningspedagogik om intyg från behandlande läkare att andningspedagogik fungerar att utövas parallellt med behandlingen.
3. Upprätta tydliga överenskommelser med klienter angående antal och varaktighet av sessioner samt kommersiella villkor.
4. Upprätthålla tystnadsplikt och hålla eventuellt register och klientinformation säkert för utomstående.
5. Informera klienter om hur eventuell dokumentation eller anteckningar används och förvaras.
6. Inte uppmana klienter att avbryta pågående läkarvård eller medicinering.
7. Vara medveten om sitt kompetensområde och vid behov vidarebefordra klienter, till exempel till hälso- och sjukvården eller annan behandlare.
8. Ta stöd och handledning i en klientsituation när så är påkallat.
9. Ej använda sitt inflytande som professionell till att utnyttja eller otillbörligt utöva makt, i ekonomiskt eller annat syfte, över sina klienter.
10. Avstå från alla former av sexuellt beteende eller trakasserier gentemot klienter även när klienter initierar eller inbjuder till sådant.
11. Inte använda sin yrkesverksamhet till att främja sin personliga religiösa tro.